2. taze CO2 ihtiyacı ; bu yaprakların olmazsa olmazıdır.unutma , bitkinin asıl yakıtı fotosentezle elde ettiği glikozdur.fotosentez içinde devamlı karbondioksite ihtiyaç duyarlar.o yüzden içeriye 7/24 en az 100 lük sessiz fanla devamlı,odanın alt kısmında verecek şekilde temiz hava çekeceksin.odadaki bitkiye göre kirli,yani bol oksijenli havayı da devamlı odanın tavan kısmından tahliye edeceksin..MH-HPS de cooltubeden hava geçirirken odanın havasını da çektiğinden ayrı sitem kurmana gerek yok tahliye için.led-cfl tarzında ayrıca tahliye sistemi kurarsın.ayrıca tabiat co2 yi bitkilere devamlı rüzgarla getirir.rüzgarı taklit edecek unsur da devamlı içeride sağa sola dönen vantilatördür.bir vantilatörle bu işi yapacaksın.bunlar bitkinin olmazsa olmazı
havada oksijen %21 civarında iken karbondioksit %2-3 civarında..bu yüzden karanlıkta oksijen sorunu çekmesi zor bitkinin uyduruk fanlarla bile işini görürsün.. ama ışıklar açıkken ideal fan gücü ; dakikada en az 2 kez kabindeki havayı komple değiştirecek bir egzos fanı olmalıdır..yani çıkış fanın güçlü olmalı..kabin 1m-1m-2m ebatlarında diyelim.. 1x1x2=2 metreküp havayı dakikada 2 kere değiştirmelisin..yani dakikada 4 metreküp havayı tahliye edebilecek güçte egzos fanın olmalı..bu da saatte 60x4 =240 metreküplük fandan aşağısına bkmamalısın demektir..giriş fanını egzos fanının yarısı kadar olsa kafidir...çok çok düşük giriş fanı kurarsan bu sefer hava akımı olaylarından kabine giren temiz hava içeride dolaşmadan direk egzos fanına yönelir ve bitkilerin yeterince yarar sağlayamaz..
soluduğumuz havada 200-400 ppm arası karbondioksit var.. ama bu bitkinin 1200 ppm CO2 yi kullanabilme kapasitesi var..yani sınırları zorlamak istersen CO2 tüpleri yada fanları kapatıp kuru buz gibi CO2 salımı fazla olan materyallerle Karbondioksit bombası atarsan odaya günde 1-2 kez,işte o zaman bud yapımı daha bi başka olur..bitkilerin büyük bud yapmasını gübrelere abanarak sağlamaya çalışmak gereksiz bi davranış..zira köklerin alıp ileteceği miktarı da artırmanız lazım,mesela mikorizal mantarlarla devamlı destekleyip kök sisteminin normalden daha fazla ağ yapmasını sağlarsınız,gübreye çiçeklenmenin 3-6 haftaları tam dozdan fazlasını deneyip yapraklarda yanma olmayacak şekilde devam ederseniz bişey demem.. kökün elden geçirebileceği partikül miktarı belli,o yüzden gübrelemede tam dozu geçirmemek daha sağlıklı..ama yapraklar öyle değil..tam kapasite çalışmasını sağlayabilecek yeterli yoğunlukta CO2 yok sokaktaki havada..daha fazla CO2 daha fazla fotosentez demek,daha büyük bud demek..ışığınız da 400 HPS yada eşdeğeri bi LEDse çok daha büyük bud oluşumu olur..tabii CO2 bombardımanına 600 HPS yada eşdeğeri ile budlar daha bi başka büyür..
yani ışık+havalandırmada,ne kadar çok,o kadar iyi..köklerde öyle değil..fazlası tuzlanma yapar,toksik zehirlenme yapar,yapar da yapar..
3. uygun sıcaklık venem; genetiklere göre ısı mukavemeti artar yada azalır ama ortalama olarak tüm cannabisler 21-26 arasında en mutlu zamanlarını yaşar.28 e kadar sorun çıkmaz büyük bitkilerde.30 dan yukarıya çıkarsa sorun başlar.bazı genetikler sıcaklığa çok dayanıklıdır ama yinede uygun sıcaklık aralığında tutmak için ısınan hava yükselir ve senin koyduğun tahliye fanı bunu büyük ölçüde yapar ve vantilatörde biraz serinlik verir.ama odan yazın çok güneş alıp,yalıtımsız ve çok ısınırsa klima şart.28 den yukarısı bitkileri strese sokar ve sonuç hüsrn olabilir.
nem ise gelişim ve çiçeklenme ilk 3 haftası için ortalama %50-60 arası en iyisidir.%50 altına düşürmemek için bir nem makinası alırsan rahat edersin.seedling yani tohumdan çıkıp gelişim evresine kadar geçen sürede ise %70ler , çiçeklenme 4. haftası ile birlikte ise %40 ve hatta daha azı en uygun nem oranları..tabi nemi ve sıcaklığı ölçmek için bir de ısı-nem ölçer alırsın.
4.bolca oksijen;kökler,yaprakların tersine bolca oksijene ihtiyaç duyarlar.bunun çoğunluğunu suyu enzimler salarak ayrıştırarak serbest kalan oksijenden alırlar.diğer geri kalanını da toprağın içine perlit ilavesi ile ve sünek,torf tarzı toprak yada cocopeatle yaparlar.saksı olarak plastik saksıdan ziyade bez saksı yada airpot saksı kullanırsan kökler daha fazla oksijen bulur ve daha büyük budların olur. ama bu seferde sulama sayın artar ziraz bez saksılar plastikten 2 kat daha hızlı kurur.
5.gübre; işte zurnanın zırt dediği yer. bu gübre konusu yetiştiricilerin en zorlu konusudur ,az versen büyüme yavaşlar,çok versen bitkiler gübre yanığıyla ölebilir ve toprakta birikim olur,toksik zehirlenmeyle kökler boğulur vesaire.bu gübre işinde tek bir doğru yok.bunu deneme yanılmayla herkez öğrenmeye çalışıyor.ben bile kaç senedir gübre dozajını tam ayarlayamayabiliyorum.
eğer kullandığın saksı harcı tor-toprak ise pH ı 6,3-7 arasında tutarsan verdiğin gübrelerin alayının emildiğinden emin olursun..pH ayarlaması konusunda toprak affedicidir genelde ama biryerden sonra o da pes eder ve bitkin verdiklerinin az bir kısmını alabilir..onun için pH ölçer yada pH test kit alacaksın ve toprağa döktüğün suyun yada gübreli suyun pH ını o değerler arasına getireceksin..
eğer kullandığın medya coco yada hidroponik sistemse 5,5-6,3 arası Ph en iyi aralıktır..
yetiştiricilerin en çok yaptığı hata,nekadar gübre verirsem okadar beslenir kafasıdır,bu yanlıştır.zira bitkiler bizim gibi iç beslenme yapmaz.onlar kökleriyle tabiatta devamlı enzim salgılar ve çözünen mineral-vitaminleri topraktan bir çorba gibi emerek beslenir,tabiatta devamlı enzim salgılamak işe yarar ama bizim saksı içinde zaten hazır direk sindirime karışacak gübreler verdiğimizden,bitki nerede duracağını bilemez,japon balıkları gibi ne verirsen yer ve fazla gelirse de bitkiyi öldürebilirsin.
o yüzden benden sana tavsiye her sulamada gübre verme.1 sade su 1 sulama şeklinde gidersen ilk etapta sana yardımcı olur.tabii gübren organik gübre ise toprağın kirlenip toksik atık oluşturma riski azalır.ama sentekik gübre ise toprağı 21 ila 30 günde bir saksı hacminin 3 katı kadar suu dökerek flushlaman yani yıkaman lazım. o yüzden ben organik gübre kullanıyorum General organics in bio grow ve bloom gübreleri çok güzel çalışıyor tavsiye ederim. bunun yanında sana sadece kök coşturucu gübre öneririm ilk etapta,başka da gübre alma.yani gelişim-çiçeklenme gübresi alıp kenara çekilmek daha iyi senin için ama takviye birşey arıyorsan büyüme evresinde köklendirici ve çiçeklenme evresinde de bud büyütücü ürünler kullanırsın.bu gübre işini çok abartmadan,gübrenin üzerinde yazan miktar kadar suya karıştıp vericeksin.dediğim gibi her sulamada übre vermek zarardan başka bişey sağlamaz.ama sen 21 günde bir flush atarım,uğraşırım dersen her sulamada yarım doz gübre verirsin,bu senin seçimin ve zamanla öğreneceksin.bu gübre işini forumlardan iyice bak,tüm yorumları oku,ona göre bi yl haritası çiz.zira bu konuda birsürü gübre var ve çoğu para tuzağı.sana önceden de dediğim gibi bitkinin asıl yakıtı fotosentezdir,gübre değil. filizlenme evresi ilk 2 hafta gübre verilmez,sonra çeyrek dozla başlarsın sonra bitkii 1 ayllık olunca yarım doz ve bitkinin yapraklarında yanma olmuyorsa ona göre artırırsın..yani bu iş çok teferruatlı ve tamamen tecrübe gerekli.
6. saksı harcı; bak bu konu çok önemli,saksının içine her bulduğun toprağı doldurma,bitkilerin köklerini rahat ettirecek.pH ı ayarlanmış hafif gübre eklenmiş torf+perlit karışımları var.bunların en bilineni bio bizz light mixtir.gerçi biobizz ufak sinek larvaları yani insektisit zararlısı yapabiliyor..,plagron yada compo sana çiçekli bitki toprağı daha steril,cannanın organik toprağı da harikadır.. bu tarz bi toprak alırsan rahat edersin.torf yapısı itibariyle hava geçirgendir ve nemi tutar,köklerde nemli ama ıslak olmayan bol oksijenli toprak çeşidini sever.ayrıca toprağının içine %20-30 arası perlit koyarsan hem oksijen tutan bişeyi toprağa eklemiş hemde gübreleri bitkinin oradan emebileceği bişeyi toprağa katmış olursun.perlit yerine pomza taşaı,vermikülit de kullanabilirsin.. toprak gübreleriyle doğru şekilde çalışması için perlit/vermikülit vs ürünü toplam toprak medyasının %30-35inden fazla yapmamak daha doğru olur..%70 torf %30 perlit yada pomza taşı yada vermikülit gayet güzel bi karışımdır,tavsiye ederim.. torfu %50 den az olmayacak şekilde kendi karışımını da elde edebilirsin..mesela %50 torf %20 solucan gübresi yada bitki bi aylık olmuşsa yarasa gübresi yada daha başka materyaller mesela leonardit ekleyebilirsin %30 da perlit-vermikülit atarsın..yalnız kompostu yani karışıma sokacağın hayvan gübresini %20den fazla atma ki elindeki gübrelerle iyi çalışmasını garanti etmiş ol..
ama toprak karışımı konusunda ana hatlar belli..ucu bucağı yok bu işin..mesela supersoil yani süper toprak çalışmaları var amerikanların..hiç sıvı gübre vermeden toprak karışıyla ve sade sulamayla işi bitirmek..adamlar içine fosfat kayası,alfa alfa,yeşil kum,solucan yarasa hatta koyun keçi gübreleri,istiridye kabukları,epsom tuzları vs... birsürü şey katarak deniyorlar..sende bu yola girebilirsin..keyif senin
şimdi bunlar olmazsa olmazlar.
unutma havalandırma,doğru ışık,saksı harcı ve sonra gübre....... bunları önem sırasına göre üstüne düş ve parayı ilk bunlara kıy.en son gübreye...gübreye en çok önemi verme.onu en sona at.,3-4 grow görüp tecrübelendikçe doğru zamanda-doğru miktarı tutturup-flushla toprağı nezaman temizleyeceğini iyice ezberlediğinde ise gübre candır. işte o zaman gübrenin ışık-hava-toprak dan sonra en önemli materyal olduğunu düşünürsün.zira bitkilerinle play station oyununda en secdiğin oyunda olduğu gibi,kontrolun sende olduğunu bikirsin ve bu da ilk growlarından daha fazla hasat almanı sağlar.
ama yeni başlayanlar için önem sırası satırbaşında yazdıklarımdır.
1.IŞIK 2.HAVA SİRKÜLASYONU 3.SAKSI HARCI 4.GÜBRE...bunları en doğru şekilde yapman gerekir.